Vandkefir - how to?

Malene fra Paleolivet sendte mig en omgang vandkefir-gryn for nogle uger siden. De har været super flittige og har formeret sig i en sådan grad at jeg både har afsat en portion til min mor og lagt en portion gryn i fryseren. Det kan de eftersigende godt klare, nemlig.
Hvad jeg glemte at give min mor var en guide til hvordan man brygger. Så til hende og andre nysgerrige "fermenteringsmennesker-to-be" følger herunder lidt om hvordan man kan gøre det:
2. fermenteringen er ikke nødvendig, men giver en god smag og mere brus. Jeg har tilsat en lille håndfuld økologiske frosne hindbær (jeg skoldede dem lige med kogende vand først) i en portion. Jeg har prøvet ingefær i skiver, økologisk citronskal og 1 dl æblemost i en anden portion. Det bliver generelt rigtig vellykket - endda så vellykket at min kæreste vil drikke med.


Hvordan får man så fat i de gryn der? Jeg kan anbefale at kigge forbi Facebook-gruppen om Kefir og Kombucha. Her kan du ofte, mod at betale porto, finde rare mennesker, der vil sende en portion din vej. Sådan fik jeg mine.