Om mælkeprodukter og hud


Jeg skylder vist en update på min mejerifri-lchf periode - den kommer her! Jer, der følger med på Instagram har måske lagt mærke til, at der pludselig er kommet ost på tallerkenen igen - efter ca. 4 uger uden skyggen af mælkeprodukter..
.. eller faktisk stegte min kæreste bøffen i smør én dag og jeg har også indtaget økologisk leverpostej, og først bagefter set på pakken, at den indeholdt mælk. Men herregud, all in all mejerifri-LCHF i 4 ugers tid.

Måske har du læst mine indledende overvejelser før perioden og ved at min motivation for at udelade mejeriprodukterne, var dårlig hud på især ryggen, og skæl.

Har det så haft en effekt på hud og hovedbund?
JA, det har det (hurra!). Der gik i hvert fald 3 uger før jeg kunne se en reel bedring ift. huden. I skrivende stund er min ryg flottere end den har været LÆNGE! Der er en helt klar forskel, og jeg er sikker på, at det skyldes den mejerifrie kost. Jeg vil dog sige, at jeg også har spist mindre chokolade end før den mejerifri periode - men jeg har aldrig tænkt, at der skulle være en sammenhæng mellem chokoladeindtag og hud.
Hovedbunden er også lidt bedre - tror jeg nok. Det er lidt svært at huske hvor træls den var inden.
Hverken hud eller hovedbund er helt perfekt, men betydeligt bedre!!!

Hvordan med vægten?
Fuldstændigt den samme. Jeg har været på - 0,5 kg, men vægten var præcist den samme efter de 4 uger som før. Centimetermålet er også uændret.

Har det været hårdt at undvære mejeriprodukterne?
Måske har du læst min update efter 2 uger på mejerifri-LCHF, måske ikke.
I hvert fald skrev jeg her, at det faktisk ikke havde været særligt svært at undvære mejeriprodukterne. Jeg havde en oste-cravings-krise omkring uge 3, men jeg har for alvor fået øjnene op for hvor meget lækker mad, der kan laves uden mejeriprodukter. Selv pesto smager godt uden parmesan! Ikke desto mindre gør mejeriprodukter LCHF-mad mere varieret (= sjovere) og derfor har jeg valgt at invitere ost og smør tilbage i køleskabet.
Jeg starter forsigtigt ud og har primært købt gede- og fåreost .. men det er skønt at spise ost igen, for ikke tale om at stege mine æg i smør!!
Jeg planlægger at holde mig til de mejeriprodukter, der indeholder mindst laktose. Det betyder at fx creme fraiche og hytteost er ude lige nu - og indtaget vil formentlig holdes på et minimum fremover. Mit håb er, at huden accepterer ost og smør - og så må det andet holdes til særlige lejligheder.

Hvis ikke huden er glad for smør og ost, så ryger osten ud som det første. Smør må kunne lade sig gøre - ellers må det blive ghee.
Selvom jeg helst vil beholde alle mejeriprodukterne - fordi jeg ELSKER dem - så tror jeg på, at når nogle fødevarer giver en eller anden form for symptomer, så er det nok fordi kroppen prøver at fortælle én noget. Hvis jeg får dårlig hud af (nogle) mejeriprodukter, så må det være fordi det ikke er godt for min krop.

Har du lyst til at se mine madplaner for perioden, kan du se dem her:

Madplan uge 1
Madplan uge 2
Madplan uge 3
Madplan uge 4