Min bedste LCHF lasagne til dato


For nogle dage siden begik jeg en vaskeægte LCHF lasagne, der er den bedste lasagne jeg nogensinde har lavet. Jeg lavede "pastapladerne" tyndere end jeg plejer, lod kødsaucen simre et par timer og toppede med en fløjlsblød blomkålsbechamel - jamen altså! Selv min lasagneelskende kæreste synes at den var rigtig god - og kunne slet ikke smage blomkålen!
Jeg tænker, det er en genial måde at få ekstra grønt ind i maden på, for blomkålen giver bare en super lækker tyk og cremet bechamel.
Jeg har denne gang hentet inspiration flere steder: nemlig i Jane Faerbers Spis dig MÆT og GLADhos Frk. Sveske og ikke mindst hos Mad i Harmoni.
Det tager lidt lang tid at lave denne lasagne, så gør det fx en søndag hvor du har god tid. Der bliver en stor portion ud af det, så der er rester til mandagen (og tirsdagen), der bare kan varmes hurtigt og spises med en salat til.
Alternativt så lad være med at lade kødsaucen simre så længe.

(6-8 portioner)

Du skal bruge:
Kødsauce:
800 g hakket oksekød
2 løg
2 fed hvidløg
2 dåser flåede tomater
50 g smør
3 spsk. tomatpuré
1 spsk. tørret oregano
1 spsk. tørret basilikum
1 spsk. Herbamare bouillon (kan udelades)
1 tsk. paprika
1 tsk chiliflager
salt & peber

Pastaplader:
4 æg
150 g flødeost
2,5 spsk. Fiberhusk
1 spsk. oregano

Bechamelsauce:
400 g blomkål i mindre buketter
200 g smør
50 g revet ost (gerne med smag)
0,5 tsk. stødt muskatnød
salt og peber

Desuden:
150 g revet ost (gerne mere)

Fremgangsmåde:
Kødsauce:
Smelt smør i en relativt stor gryde. Finhak løg i en minihakker (men ikke for meget, så væsken trækker ud) og steg dem klare i smør sammen med presset hvidløg. Brun kødet og tilsæt krydderierne. Blend de flåede tomater helt fint i minihakkeren (eller brug passata) og tilsæt sammen med en spsk. bouillon.
Skru ned for varmen og lad saucen simre, mens du laver pastapladerne.
Jo længere den simrer, des bedre. Min fik 2 timer, og den sidste halve time uden låg, så kødsaucen ikke var våd.

Pastaplader:

Tænd ovnen på 120 C (varmluft). Pisk æg luftige, tilsæt øvrige ingredienser og pisk grundigt. Lad dejen stå 5-10 minutter.
Beklæd to bageplader med bagepapir og fordel massen tyndt ud på de to bageplader med en dejskraber (dejen fylder ikke bagepladerne ud). 
Giv dem ca. 10-13 minutter (mine var gyldne i kanten efter 13 minutter). Lad pladerne køle af og fjern bagepapiret ved at lægge pastapladerne på en bordplade med bagepapiret opad. Derefter kan papiret trækkes forsigtigt af og pladerne kan deles i ønsket størrelse pastaplader. 
Jeg har et stort lasagnefad fra Pillivuyt og det passede perfekt at dele hver plade i tre aflange plader (på den korte led). Så var der til tre lag med plader.

Bechamel:
Kog blomkålen helt mør i en gryde med vand. Si vandet fra, hæld blomkålen tilbage i gryden, sammen med smør, og lad det smelte ved lav varme. Tilsæt muskatnød og ost, og blend helt fin og cremet med en stavblender eller hæld det hele i en god blender. Smag til med lidt salt og peber.

Lasagnen:
Saml lasagnen med kødsauce i bunden, og dernæst skiftevis plader, kødsauce og bechamel. Har du ekstra ost, så læg lidt ind i lasagnen også.
Fordel ost på toppen og giv den 10-15 minutter i ovnen (200 C, alm. ovn - evt. med grill) til osten er gylden.

Servér fx med en let salat!