Æbleskiver uden mel og sukker

Tænk at det er muligt at få tilfredsstillet sin æbleskive-trang helt uden ondt i maven og blodsukkercrash. LCHF æbleskiver er et rigtig godt alternativ til de rigtige. Jeg synes at smagen er lige i skabet! De er ikke sprøde, men overraskende nok, holder de formen og falder ikke sammen når de tages af panden (som så meget andet LCHF-bagværk). Jeg testede desuden at genopvarme dem dagen efter og de var mindst lige så gode efter 1 min i microovnen ved fuld power. HAPS!
Opskriften er fra Loghs-LCHF - med ganske få ændringer. Vær opmærksom på at tsk.- og spsk.-mål er "strøgne" - altså uden top.

(14 æbleskiver)

Du skal bruge:
3 æg
1 dl cremefraiche 38%
0,5 dl fløde (eller mere creme fraiche 38 %)
0,5 tsk. vanillepulver
1 tsk. kardemomme
4 spsk. fedtreduceret mandelmel
1,5 spsk. Fiberhusk
1,5 tsk. bagepulver
revet skal fra ½ citron
et knsp. salt

smør til stegning

Fremgangsmåde:
Del æggene i to skåle. I skålen med blommerne tilsættes de øvrige ingredienser og piskes sammen (den bliver rigtig tyk). Pisk hviderne stive i den anden skål og vendes i dejen i den anden skål.

OBS! Jeg vil anbefale først at piske hviderne, dernæst piske dejen sammen i den anden skål og så lynhurtigt vende hviderne i dejen. Jeg gjorde det i omvendt rækkefølge og dejen blev hurtigt tyk. Resultatet blev dog rigtig fint alligevel.

Steg i smør på en æbleskivepande ved middel varme. Fyld dejen næsten op til kanten (3/4) og vent ca. 4 minutter med at vende dem første gang.

Hvis du vil vende af to omgange så tilsæt evt. en tsk. dej mere når du har vendt første gang. Hvis du er ligeglad med at få en helt rund æbleskive så vend dem hele vejen rundt første gang.

TIP:
Jeg spiste mine med en omgang hindbær-sylt (frosne hindbær, der fik et opkog i en gryde). Jeg har læst at sukrin melis er udemærket som alternativ til flormelis, på trods af den kolde eftersmag
Tilsæt 1,5 spsk. kokossukker/sukrin eller lignende til dejen, hvis du synes. Jeg synes at de er glimrende uden.