Én blev til to: boller i karry og frikadeller


Jeg er blevet rigtig dårlig til at lave store portioner aftensmad. Det gør, at jeg skal lave mad fra bunden hver eneste aften - og det tager selvfølgelig tid.
Det skal der laves om på!
Da jeg var heldig at finde 6 pakker (nedsat) økologisk hakket svinekød i SuperBrugsen, fik jeg straks lyst til boller i karry. Når jeg nu var i gang med farsen var det oplagt at stege frikadeller samtidig, og så var der til frokosten i dagene efter.

(Fars til 1 portion boller og 1 portion frikadeller)

Du skal bruge:
800 g hakket svinekød
2 æg
2 små løg
1 rød chili
s & p

1,5 l vand
1 spsk. bouillon

Karrysauce
1 lille, revet æble
1 løg, finthakket
1 rød chili, finthakket
3 spsk. karry
1 tsk. gurkemeje
1,5 dl kogevand
2,5 dl fløde
s & p

Smør til panden

Fremgangsmåde:
Hak løg og chili fint og bland ingredienser (rigeligt salt og peber!!) til farsen og rør den grundigt. Sæt den på køl i ½ time eller mere.

Sæt 1,5 l vand med bouillon i kog. 

Smelt smør på en sauterpande. Halvdelen af farsen formes til frikadeller i ønsket størrelse og steges gyldne på panden. Når de er færdige, sættes de i køleskabet til en hurtig frokost/aftensmad dagen efter.


Mens dellerne steger færdigt formes små boller med en spiseske af den sidste halvdel farsen og dumpes i den varme bouillon. (Jeg læste et sted, at de er færdige når de flyder oven på.)
Når bollerne er færdige, tages de op med en hulske og lægges til side. Gem kogevandet i gryden ind til videre.

Brug samme pande til karrysaucen, som du stegte frikadeller på. Smelt mere smør på panden og svits æble, løg og chili med krydderierne heri.
Når løgene bliver bløde, hældes fløde og kogevand på panden og bringes i kog. Tilsæt bollerne nu, hvis du er i tvivl om de er gennemtilberedte.
Lad saucen koge ind til ønsket tykkelse (det kan godt tage lidt tid).

TIP:
Server fx med blomkålsris.
Erstat fx den friske chili med chilipulver.