Lækker bomkålssuppe i en fart

Igår baksede jeg en rigtig hurtig og velsmagende omgang aftensmad sammen. En blomkålssuppe fra bogen "Kom i gang med LCHF på 14 dage". I øvrigt en bog, som jeg har hørt omtalt i knapt så rosende vendinger, men som jeg (måske netop derfor) er overraskende positiv overfor. Han har nogle lækre og nemme opskrifter, som jeg får lyst til at lave - og jeg har allerede lavet pariserbøf og nu denne blomkålssuppe, som jeg dog tilpassede lidt til køkkenskabenes indhold og mine præferencer.
Kæresten, som ikke er overdrevet begejstret for blomkål, syntes den smagte godt, men blev slet ikke mæt og mente at det da måtte være en forret (tsk!). Der er bestilt mere K-Ø-D på panderne og S-O-V-S i gryderne herhjemme - hvilket er lidt ærgerligt, da jeg netop havde LCHF-pitabrød på menuen i aften. Det må nok blive en anden dag (hvor jeg er alene hjemme). Og så ikke mere ynk og brok, jeg er jo selv vild med K-Ø-D og S-O-V-S, så jeg tager bestillingen alvorligt allerede i weekenden hvor der både er pulled pork og lammecuvette på menuen.
Nåh, tilbage til suppen:

(2 personer + frokost til én)

Du skal bruge:
1 blomkålshoved
1 dåse fuldfed kokosmælk
2 spsk. Herbamare grøntsagsbouillon (eller anden)
25 g smør
fløde (til at tilpasse konsistensen)
saft fra en halv (lille) citron
½ tsk cayennepeber (eller efter smag)

flagesalt

Fx sprød bacon, laksestykker, skinke eller rejer som topping.

Fremgangsmåde:
Skyld og bræk blomkålen i buketter. Læg buketterne i en gryde og dæk dem med vand. Kog indtil blomkålen er helt mør (tiden afhænger af buketstørrelsen).
Hæld vandet fra og blend blomkålen til fin mos direkte i gryden med en stavblender.
Tilsæt kokosmælk, bouillon, citronsaft, cayennepeber og smør. Varm suppen igennem og tilpas konsistensen ved at tilsætte fløde (eller vand) og smag til med rigeligt salt.