LCHF chokoladekage


Sådan en blæsende og regnvåd søndag som idag, kalder på sofa, tæppe og kage. I hvert fald hos os.
Jeg havde egentlig en plan om at bage en af de der tunge, fedtede brownies og ledte efter en passende opskrift - uden store mængder sødemidler. Det lykkedes ikke rigtigt og jeg synes ofte det er svært at finde LCHf-kager uden.
Jeg kan bedst lide at søde med frugt med lavt GI eller mørk chokolade (med det sukker, det nu indeholder). Summa summarum: Jeg gik bort fra min oprindelige idé om en brownie og det kom der denne lækre chokoladekage ud af. Da den indeholder malede nødder er konsistensen anderledes end almindelig hvede-chokoladekage. Den er grovere i krummen, men stadig saftig og lækker.

Du skal bruge:
3 æg
150 g smør
150 g 70 % chokolade
150 g mandelmel (almindeligt, ikke fedtreduceret)
1 spsk. kokossukker (sukrin eller lignende)
1 tsk bagepulver
1 tsk. vanille

Fremgangsmåde:
Varm ovnen til 175 grader C (almindelig ovn).
Smelt smør og chokolade i en gryde over lav varme. Pisk imens æg og kokossukker tyk og cremet. Bland de tørre ingredienser inden de forsigtigt vendes i æggemassen. Vend derefter chokolade/smør-blandingen i.
Beklæd et lille ovnfastfad med bagepapir (mit var 14cm x 22cm indvendigt) og fordel kagedejen heri.


Bag kagen i 30 minutter. Server lun!

TIP:
Jeg brugte Aldi's billige 70% chokolade til 13,95 kr for 125g (indeholder 5 separat-indpakkede chokolader á 25 g).
Jeg havde almindelig mandelmel på lager, men hvis du har en foodprocesser eller kaffekværn kan du sagtens bruge hele mandler og male dem selv. Hasselnødder vil også sagtens kunne bruges.