Toplækker mejerifri chokolademousse

Jeg er i gang med at samle opskrifter ind til et forsøg med en mælkefri periode - og lad mig bare sige at denne her gør et sådant forsøg noget mere overskueligt!
Hvem skulle have troet, at man kan lave en SÅ lækker chokolademousse uden fløde.. I hvert fald ikke mig! Efter forgæves at have søgt nettet tyndt på emnet, eksperimenterede jeg mig frem til denne succes (hvis jeg selv skal sige det).
Den er nem at lave, indeholder kun tre ingredienser, og er blød, luftig og smelter på tungen. Smagen af kokosmælk er tydelig, men selv min ikke-så-glad-for-kokos-kæreste synes den smagte godt!

(2 personer)

Du skal bruge:
50g chokolade (jeg brugte 85%)
1 øko æg
1 lille dl (god!) kokosmælk i stuetemperatur
(evt. et knsp salt)

Fremgangsmåde:
Bræk chokoladen i små stykker og smelt den over vandbad evt. med et knsp. salt (det fremhæver sødmen). Tag skålen af varmen og lad chokoladen køle af (til skålen er ret kold og chokoladen lunken).
Del ægget - hæld blommen i en skål for sig, mens æggeviden piskes helt hvid og stiv i en anden.
Æggeblommen røres ud i den kølede chokolade og vil hurtigt blive meget tyk. Tilsæt lunken kokosmælk lidt efter lidt, og rør massen glat (jeg hældte i af 4 omgange).
Rør først én skefuld af æggehviderne i massen, dernæst hældes resten af hviderne i skålen og vendes meget forsigtigt i, med en dejskraber.
Sørg for at der ikke er lommer med æggehvide!
Moussen kan se lidt "grumset" ud, men det er små fine luftbobler.
Hæld moussen i to små skåle og sæt på køl i minimum 1 time (min stod i 2).


TIP:
Jeg tænker, at tricket er, at bruge en virkelig god kokosmælk! En der er helt cremet og ikke skiller i kokosmælk og fløde som fx Extra creamy. Den er dog ret svær at få fat i (i hvert fald hos mig), og jeg faldt over denne igår i SuperBrugsen:


Den er dyr (20kr), men helt cremet - prøv den!